Vorige berichten kunt u lezen onder dit knopje


Een hele poos geleden, te weten in juni 2009 kreeg
ik dit gedichtje toegezonden en mocht het op de website plaatsen. Door alle
omstandigheden en drukte is dit toe niet gebeurd. Maar ik vond het nu wel
tijd worden dat het er kwam... De schrijfster is mij onbekend, maar
misschien hoort ze ervan en is ze blij.

een gedichtje speciaal voor mijn vriendjes
als kind wist ik niet bij wie ik hoorde
tussen de Indootjes of bij de Nederlander die zich aan ons stoorde
naarmate de jaren verstreken
waren ze gelukkig op ons uitgekeken
wij waren stil en gedroegen ons zoals er van ons werd gevraagd
wij hebben nooit dingen uitgedaagd
maar naarmate je ouder wordt
is het of je wereld instort
waarom hebben wij dit allemaal gedaan
waarom hebben zij ons niet zien staan
nooit hebben wij geklaagd
wij hebben hier toch niet om gevraagd
ik praat over mijn eigen ervaringen
en over de mensen uit mijn vriendenkringen
de Molukse mensen zijn er toch iets beter uit gekomen
zij mochten bij elkaar in wijken wonen
ook kregen zij in elke wijk een eigen stichting
zonder enkele verplichting
En als je nu een buitenlander bent
word je echt verwend
een huis helemaal ingericht
en je bent na een kleine bijdrage niets meer aan het rijk verplicht
in het pension werd er 60% van het loon ingehouen
hoe kan je van de rest een nieuwe toekomst opbouwen
maar wij hebben wel 1x per jaar een groot feest de pasar malam
en als je mazzel had kwam Rudi van Dalm
waarom hebben wij nooit om dingen gevraagd
of hadden ze ons dan weg gejaagd
waarom waren wij zo onderdanig
en waren wij niet kranig
ze zeggen de mensen met een grote mond bereiken het meest
en als ik terug kijk is dat waar geweest
Als wij meer hadden gevraagd
en veel meer hadden geklaagd
dan hadden wij nu de mooiste wijkgebouwen
waar onze eigen mensen ook uit had kunnen trouwen
Dan hadden wij feesten door het hele land
en hadden wij met z'n allen een hechte band
Maar helaas dat is nu eenmaal niet gebeurd
maar niet getreurd
Wij proberen door middel van allerlei kanalen
onze tradities niet verloren te laten gaan maar te laten stralen
Dus wat er ook is gebeurd in het verleden
onze ouders en grootouders hebben niet voor niets gestreden
Ik hoop dat het je hart raakt
en dat je hiervoor waakt
laat je identiteit nooit verloren gaan
en laat zien voor wie wij staan
Het zijn de kleine dingen in het leven
die onze ouders aan ons hebben gegeven
geef dat door aan je kinderen en kleinkinderen
en laat je door niemand hinderen
dan hoef ik en velen met mij niet meer te vragen waarom
dus daarom
met toestemming van de schrijfster
Selamat pagi, Maudy!
Hierbij wat om op jouw eigen website te doen of doorsturen naar de us, waar
ik nu al weken geleden een Kabartje kreeg om a.u.b. ouwe herinneringen op te
halen van de reis hierheen. Het duurde wel even, alvorens mijn schoondochter
de foto's kon kopiëren en op een pagina te doen.
Anyway, here's my story:
Augustus 1956: tijd om afscheid te nemen van Tjimahi, onze kebon (Sapa) en
baboe dapoer ( kar) en baboe dalam (Inem). Alles opgeladen en met de wagen
van een rijke vriend van mijn oudere zuster Lily, via de Poentjak naar
Batavia.

Daar nog lekker gesmuld van een heel beroemd sateh
huis en toen op de Johan van Oldebarneveld; langzaam verdween Tandjung Priok,
wij allen liepen wat verdwaasd rond, wisten echt niet hoe wij dit aan
moesten pakken.
Via de passage tussen Maleisië en Sumatra, was ook
dat voorbij. Op weg naar Aden, kregen we het bericht, dat de Engelsen Suez
en PortSaid aan het bombarderen waren, dus gingen wij richting kaap de Goede
Hoop, net als de eerste ontdekking reizigers dus!

Even in Kaapstad gestopt en toen vond ik uit, dat
mijn familie (die nogal donker is uitgevallen, behalve ik, de katjoeng
boeleh), niet welkom was en bijv. geen ijs met mij mochten halen bij de
tukang es!
Aan boord hadden wij een rijkeluis bestaan met drie
formele maaltijden per dag en er tussen door de bekende gong voor
tussendoortjes!!!

Ik heb aan boord nog foto's gemaakt met si "fighting
Jackson"een goede kameraad van mijn schoonbroer die nog vaak met "fighting
Mick" had gespard bij de "health and strength"vlak bij de mulo op de Djalan
Ambon.

Toen de aankomst in Holland, in de rij voor (veelal
veel te grote) jassen enz. Nooit gedacht, toen, dat ik ooit zelf als
boordwerktuigkundige op de grote vaart zou gaan, na de opleiding van de
Rotterdamse machinisten school......
Ik zou wel door kunnen blijven gaan, maar voor zover mijn piekerans over
onze grote reis...
Si Ronnie


Lieve allemaal,
hieronder een reactie op het schrijven van Theo Daems.
Beste Maudy en Max, Snuffelend op de
Bandungsite kwam ik een bericht tegen van Theo Daems over zijn ongenoegen
over de weinige bezoeken van het Koninklijk Huis tijdens de herdenking van
15 augustus. Theo maakt zich daarover nogal druk en schrijft dat aan Adriaan
van Dis n.a.v diens speech die Theo mooi vond.
Eind 1949 toen ons gezin, pa was Knil'er, aankwam in de haven van Rotterdam
met de Johan van Oldenbarneveldt waarop vele Amboneze , nu Molukse,
militairen en hun gezinnen zaten en ook KL'ers werden we verrast met een
bezoek van Prins Bernhardt.
Tot onze verbazing en teleurstelling heette hij alleen de Kl'ers welkom .
Het Knil werd domweg vergeten, met opzet ?Zo zijn er een reeks van (
moedwillige ) incidenten geweest in de loop der jaren. Dat doet mij ook
denken aan een geschrift van Dr.M.van Blankenstein waarin hij op bladzijde
104 van zijn boek Indonesië Nu schrijft : " Het probleem van de "" kleine
Indo "" is een tragisch probleem en kan Nederland zeer wel plaatsen voor het
schrikkelijke vraagstuk van bijvoorbeeld aan 50.000 D.P 's woonplaats en
bestaan te moeten verschaffen ". En nog heeft men niet geleerd de Indische
mensen met respect te benaderen. Kijk naar de foto's op de site bij de brief
van Theo. Wie staat daar pontificaal op. Jazeker burgemeester Deetman,
dezelfde man die zijn politiekorps opdracht gaf om de pamfletten van oude
protesterende Indische mensen tegen het bezoek van wijlen keizer Hirohito af
te pakken. En de politie deed het. Hij wist van te voren dat er een
rechtszaak van zou komen en dat hij die zou verliezen. Kon hem geen moer
schelen. Hij had zijn doel bereikt. Toch is Deetman nog altijd burgemeester
van de Indische stad Den Haag. Of is dat Indisch ook al voorbij en maar
nostalgie? En nu nog steeds schuilen duizenden Indische mensen 1 maal per
maand bij elkaar op hun kumpulans. Velen hebben het gevoel dat ze op een
tweesprong staan en niet weten welke kant op te gaan.
Rumahnya di mana ? Disini, di tanah orang baru atau di tanah orang terkenal
sana ? Begitu membikin rumah kumpulan. Sampai bertemu lagi.
Teun Heijstek
Het volgende antwoord op mijn lezersvraag aan
Adriaan van Dis wil ik graag met jou delen. Kijk maar wat je er mee doet,
enne, wanneer is je website klaar?
Met groet, Theo
Zeer geachte heer Daems,
Vergeef mij dat ik u niet meteen heb geantwoord, maar ik heb bijna honderd
reacties gekregen en zit ook nog eens een roman af te maken. Dus ik houd het
met uw permissie kort: Het koninklijk huis is om de vijf jaar aanwezig, dat
is tenminste wat. Niet genoeg voor u misschien, u hecht kennelijk waarde aan
het koningshuis. Ik herdenk liever met de betrokkenen en wil dat delen met
belangstellenden die dat op vrijwillige basis doen. Niks zo erg als opgelegd
pandoer. En ja, u heeft gelijk wat betreft het einde van de oorlog op de 15e
augustus, maar een verschuiving van de vijf mei naar vijftien augustus zie
ik toch heus niet meer gebeuren. Holland is altijd erg op zich zelf
betrokken geweest en Indië was en is ver weg. Hang de vlag uit de vijftiende
augustus en vertel het aan iedereen… zorg dat uw fluisterstem het effect
krijgt van een megafoon.
Courage, en hartelijke groet, Adriaan van Dis
http://www.indieherdenking.nl
N.a.v. de uitzending van 15 augustus j.l. kreeg ik
het "op mijn hart" om Adriaan van Dis het volgende te sturen. Als je het
wilt gebruiken om het door te sturen of op je website te zetten of gewoon
als info, dat laat ik aan jou over. Zie maar!
Geachte heer Van Dis,
Kijkend naar de herdenking bij het Indisch Monument, hoorde en zag ik ook u.
Ik was zeer onder de indruk van uw toespraak, vooral toen u het had over de
"back pay". Wat mij betreft had u hier wat langer over kunnen spreken.
Maar ik heb een vraag: Niet alleen miste ik iemand van Koninklijk Huis, maar
is er in het verleden wel iemand van aanwezig geweest?
Ik vind het een bloody shame, dat er niemand van het Koninklijk Huis
aanwezig was geweest en ik heb het niet over een van de talrijke
prinsen/prinsessen, maar op z'n minst de Koningin of Prins Willem Alexander.
Immers, hoeveel duizenden zijn er gestorven voor "Koningin en Vaderland" in
Nederlands Oost-Indië?
Ik ben nog steeds van mening, dat het einde van W.O.II op 15 augustus moet
worden gevierd/herdacht en NIET op 5 mei. Deze datum mag dan alleen voor
Nederland gelden, maar het mag nooit een dag zijn waarop ALLE slachtoffers
van W.O.II worden herdacht. Ik zal nóóit 5 mei vieren, simpel vanwege het
feit, dat mijn vader nog steeds gevangen zat in een Jappenkamp. Voor hem en
vele duizenden was de oorlog nog niet afgelopen.
Misschien kunt u hierover nog eens in een boek of op andere wijze het e.e.a.
ter sprake brengen, met als uiteindelijk doel dat die minkukkels in Den Haag
ooit eens op andere gedachte kan worden gebracht. Dan zal er pas recht
worden gedaan aan al die slachtoffers, die nà 5 mei nog geslachtofferd zijn
- en niet te vergeten hun nabestaanden en overlevenden.
Met vriendelijke groet, hoogachtend, Theo Daems/Amersfoort

Hallo allemaal,
Dit kreeg ik net door van Albert Stufkens. Mooie foto's.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Dit wil ik jullie niet onthouden, kreeg het
gestuurd van Lies B-K,. Ik weet niet wie de maker is, maar hoop dat hij/zij
het me niet kwalijk neemt dat ik het wereld wijd verspreid...
Straks de herdenking.
1941 - 1945
Oorlog met Japan
Geboren onder de tropenzon,
Waar mijn leven begon
Wist niets van oorlog en vrede,
Of van mensen met een mening en een
duistere rede.
Opeens … was het noodlot daar
Onvoorzien, onbegrijpelijk, echter: het was waar
Overheersing door een moorddadige macht,
Gestoeld op superioriteit en misdadige, militaire kracht.
Vele vrouwen, mannen, kinderen,
opgesloten in een concentratiekamp
Een laatste groet, kus, traan, het afscheid van een dierbare,
was een regelrechte ramp.
Zo spoedden de jaren zich voort,
Zonder uitzicht op hoop, die misschien aan de einder gloort
Vele mensen bezweken voor Koningin en Vaderland,
In het Indië, ons moederland, gewoon begraven,
Alleen, of op een hoop, onder het bruine zand.
Maar ééns komt aan alle ellende en verdriet een einde,
Het recht zal zegevieren, zo voorspelde een Wijze.
Twee atoombommen op Hiroshima en Nagasaki
waren nodig om de oorlog te winnen,
Uit vele kelen kwam schor het Wilhelmus,
de verstopte Nederlandse vlag verweerd,
werd weer gehesen, door de geïnterneerde gezinnen.
Vele landgenoten zijn de oorlog niet doorgekomen,
want de Jappen hadden al gruwelijk een voorschot opgenomen.
Laten we ons deze mensen blijvend herinneren met liefde, respect,
en zo lang we kunnen: eren.
Tenslotte moeten we ook het rentmeesterschap op aarde,
zonder oorlog, kunnen beheren!
Auteur mij onbekend.

Lieve vrienden,
ik moet een héleboel inhalen en ga er een begin mee maken. Ik denk dat het
Indisch Gevoel niet aan tijd en datum gebonden is en daarom alsnog de mij
toegezonden verhalen en antwoorden... lees gezellig met me mee en laat je
eens horen/zien...
Maudy
Selamat Pagi, Maudy!
Hierbij een antwoord van:"Een zekere Ronnie" op het stukje van Camille:

Beste Camille!
Welkom tot de braven, die de alledaagse bezigheden durven te trotseren.....
Even een antwoord op wat van jouw pikirans over het nogal gevoelig liggende
onderwerp:"Ons Indisch Gevoel", ja?
Na zo'n 33 jaar in Amerika gewoond te hebben en niet in Californië, waar het
stikt van de Indo's , kumpulans en passar malams, miste ik zelf het gevoel
ook niet zo! Ik was gewoon te druk bezig met mezelf goed aan te passen en te
overleven, wat daar best een zware job is!
Mijn familie woonden allemaal in allerlei verspreide staten en een keer per
jaar bezocht ik mijn moeder(toen ze nog leefde althans) in Massachusetts,
met een van mijn toenmalige Amerikaanse echtgenotes. Dus echt Indisch had ik
geen gelegenheid voor. Toen ik hier in 1995 terug kwam, kreeg ik pas in de
gaten, wat ik daar dus verdrongen had. De klap op de vuurpijl (voor mij
tenminste), was het bijwonen van Maudy's reünie! Toen pas knapte er wat in
me en kon ik mijn emoties nauwelijks bedwingen....Wat ik dus miste, was het
gevoel van "ergens"bij horen. De wazige nachtmerries uit Amerika, het
contact met "Heuse Indische Sobats" liet een smaak achter, van:"Hier wil ik
meer van!"
Jij zit, zo te horen, gelukkig best lekker in je vel en ik benijd je,
eerlijk gezegd! Want sindsdien heb ik meer dan genoeg bewijzen gekregen, dat
er onder ons toch best meer lotgenoten ook zo zitten rond te dwalen:'What
the hell happened to my life? Why couldn't I have been happy (deep inside),
like all "normal" people? God, how I now miss those few happy moments in our
past! Had I known, I would have certainly lived and enjoyed four times as
hard!"
Helaas zijn wij allemaal heel verschillend door ons leven heen geloodst en
nu, op deze rijpe leeftijd, gaat het opeens zo snel! Waar blijft de tijd,
heb ik nog misschien een kans, om alles weer goed te maken?
Daar zit ik dus.... Drie keer ben ik met mijn vrouw (een vroegere, jongere
schoolgenote en fantastische chefkok), terug geweest en volop genoten! Bijna
dagelijks , kijk ik al ngilerend, naar de genomen vakantie foto's en videos
en wish the hell I was back there again!!! Door Maudy, met haar
onvergelijkbare E-Mailtjes, kompleet met mooie foto's en zorgzame adviezen,
beleef ik mijn :"Indisch Gevoel"nu zoveel meer intens. Gelukkig ben ik ook
wat soulmates tegen gekomen, die ik nu voor altijd zal blijven waarderen !
Tot zover mijn pikirans, vandaag!
Het ga je goed, Camille," God Speed and let the Force be with you!"
Si Ronnie
--------------------------------------------------------------------------------
Selamat Pagi, Lieve Cecile!
Net jouw pikirans gelezen en mijn oprechte :"Petje af!" voor de hardstikke
fijne manier, waarop jij jouw bijdrage bracht! Niks :"Geen berani ketawa!"van
mij hoor!
Jij hebt een heel andere stijl van schrijven dan ik en je legt het precies
goed uit....
In Tjimahi, mijn geboorte plaats, woonde ik met mijn moeder, jongere zus en
oudere broer Richard (Mamman genoemd door zijn vrienden), in een wrakkig,
rajap geinfesteerde, voormalig administratie woning, die bij het vroeger
Hotel Berglust hoorde. Na de Jappentijd werd het gebruikt door de Andjing
Nica divisie en mijn moeder was hoofd van de gaarkeuken voor ze. Daarna
trokken de Indonesische Politie troepen erin en we aren dus omringd tussen
vijandige "Inboorlingen"Immers was Tjimahi een garnizoens stad? Als weduwe
had mijn moeder een heel moeilijke tijd om ons op te voeden, zij werkte
fulltime in een klein ziekenhuis aan de andere kant van Tjimahi, het DVG
ziekenhuis. We waren dus veel aan ons lot overgelaten, door de basisschool
en de opvolgende MULO jaren.
Mijn broer deed aan gewicht heffen en boksen en liep met zijn getatoueerde
spierballen, dwars door al de militairen heen. Op een middag werd er hard op
de voordeur gebonsd en toen mijn moeder open deed, stond daar een peloton
gewapende en kwade Tentara's!
"Of haar zoon soms thuis was?" Ik kwam schoorvoetend naar voren.."Enda ini
anak kecil, jang besar!" Bleek, dat hij verwikkeld was geweest in een
gevecht met een stel tentara's en had die in mekaar geslagen. Hoe ze ooit
het voor mekaar heeft gekregen om ze veilig weg te sturen zal ik nooit
weten! Wel, dat per omgaande gelegenheid Mamman met mijn oudere zus Lily,
die in Bandung bij Internatio werkte. op de boot naar Holland gingen! Ikzelf
ben toen ook een paar keer door groepjes opgeschoten katjoengs uit de dicht
bijzijnde kampoeng aangehouden, maar altijd me heelhuids weten te redden.
Eigenlijk was ons vertrek naar Holland best een knappe zet van mijn moeder
geweest, maar van het begin af aan, ondanks, dat ik er als een katjoeng
boeleh uitzag, nooit hier thuis gevoeld en ben ik dus de eerste de beste
kans, naar Amerika gevlucht. Echt"Indisch"heb ik me dus hier ook niet
gevoeld, eerst bij Hollanders in de kost, naar de MULO, de Machinisten
school, toen gevaren bij ESSO en toen al, weg! Het resultaat lees je nu op
Maudy's pagina's! Gefrustreerd en altijd zoekende, naar :"Precies wat?"
Ja, je zegt het heel goed: "Samen brengen wij dit Indische Gevoel tot
leven!" Wie weet, Cecile, misschien moest het wel zo gaan, als we tenminste
mekaar hebben van nu af aan.......
Jouw school (en lotgenoot)
Si Ronnie
--------------------------------------------------------------------------------

Selamat siang si Ron Dan si Nes,
appa kabar? hier is alles redelijk onder controle.
Heb weer genoten van je berichten, joke's, en van de 'slide show' die je me
in de afgelopen dagen hebt opgestuurd.
De reactie heeft even op zich laten wachten maar dat komt omdat ik was
melantjong.
Heb ook je 'pikirans' die je aan het beeldscherm hebt toevertrouwd gelezen.
Afgelopen maandag was ik weer in Zwolle bij de gespreks-groep van Pelita en
een van de onderwerpen die ter sprake kwam was ' identiteit ' .
Uit die gesprekken bleek dat iedereen, in mindere of meerdere wijze op zoek
is naar zijn / haar identiteit.
Het blijkt dat het " begrip identiteit ' op verschillende wijze wordt
uitgelegd.
Laat staan het ' mijn Indische identiteit ' had voor iedereen een andere
betekenis.
Het kwam er op neer dat hoe en waneer werd/ wordt je geconfronteerd met je
Indisch zijn.
Een van de mensen (72 jaar) laat het nu pas toe dat hij een Indische
achtergrond heeft, .....
wisselt recepten uit van - ajam smoor -, sajoer lodeh - , heeft een oudere
broer wonen in Indonesië en begint er nu aan te denken hem eens op te
zoeken, nu het nog kan (zijn broer is 80).
Hebben we allemaal niet in de jaren 50 - 60 toen we in Nederland kwamen ons
verschrikkelijke best gedaan zo snel mogelijk " blanda look alike's " te
worden. En jij hebt daar boven op nog weer eens je best moeten doen "an good
American " te worden.
Waar denk je dat onze oorspronkelijke identiteit gebleven is?
Jaren heb ik naar krontjong muziek geluisterd als ik alleen in huis was,
nadat het al jaren had geduurd voordat ik hoe dan ook maar naar een plaat
met krontjon asli kon kijken, laat staan kopen.
Deze muziek hoorde ik voor de eerste keer weer bij een blanda collega, hij
verzamelde exotische muziek.
Daar hoorde dus ook krontjong muziek bij en krontjong asli hoorde tot de
oorspronkelijke muziek, wist hij mij te vertellen, moet je na gaan een ras
echte totok die krontjog muziek verzamelde.
"Soes ik heb een plaat die je zal aanspreken, kom langs" ... Het heeft nog
bijna een jaar geduurd voor ik met een plaat van Rudie van Dalm thuis kwam,
ergens in 1977 - 1980.
Begon toen ook in de dapoer te staan om rijst met babi ketjap te maken, nasi
goreng zonder trassi!
Was in die tijd jaren 80 heel onzeker in het uitkomen voor mijn Indisch
zijn.
Bezocht sporadisch Indische kumpulans, of pasars en als ik ze al bezocht
voelde ik me als een vreemde eend in de bijt, niet op mijn plaats, heb er nu
soms ook nog last van. Klem tussen twee culturen!
Klem in mezelf.
Wie ben ik ? .... Is het daarom dat ik me soms zo intens alleen kan voelen.
Zo'n intens verlangen naar me thuis te voelen bij iemand,... iemand waar ik
mezelf kan zijn, mijn verhaal kan delen zonder " ach joh dat heeft toch
iedereen wel eens ...."
" Ja dat is zo ..." en dan weer de stilte.
De herinneringen van het leven van toen .. verbeeld in de klanken van de
krontjong asli alleen....
Lieve luitjes jullie zijn mij dierbaar!
Paul.
----
Selamat Malam, Si Paul!
Ook van ons beiden, een heel hartelijke :"Dank je wel!" voor jouw gedeelde
pikirans. Ja, sinds mijn eigen terugkomst, hier in Negeri Koud, terug bij
Nes, heb ik zelf ook heel bewust zitten worstelen met de vraag, wie ik
eigenlijk ben..... De Indo was zo ver naar achteren (of opzij) geschoven,
dat zelfs het luisteren naar :" Kenapa Kau Menangis, Manis?", me al tranen
bracht en een zondvloed van, wat heb ik dit toch allemaal gemist! Met mijn
karige spaarcentjes (want toen was ik absoluut totaal afhankelijk van
Nes'inkomen voor mijn bestaan, kocht ik dan ook overal, waar ik ze maar zag,
ouwe LP's met indische inhoud, noem maar op, Indo Rock, keroncong, Tante
Lien enz, enz. ........Had ik al die jaren in de States nooit kunnen doen en
nooit eigenlijk gemist.
Nu leef ik weer op, maar soms gaat het gepaard met zoveel verdriet (dat ik
al dit o.a. nooit zal kunnen delen met mijn kinderen en zo.......) Paul, je
hebt het al eerder gezegd, zo moeilijk, om je gerust te voelen bij iemand
anders, maar ebn er alsjeblieft van overtuigd, dat je bij ons altijd thuis
zult zijn en een gewillig oor zal vinden (natierlek ook met koppie toebroek
en djadjan erbij, ja toch?) You have a home away from home here, forever!
Jouw Ouwe Sobat,
Si Ronnie.....
--------------------------------------------------------------------------------
Selamat Pagi, lieve vrienden!
Hierbij een kopietje van Dane Beerling op mijn schrijven...
Si Ronnie
Van:
tjaberawit
Geachte Ron Willemsen,
Bedankt voor uw reacties.
En jazeker pukul terus
Dane Beerling
Geachte heer Beerling,
Stel je toch voor, ook een voormalige "Anak Tjimahi!"
Heb met veel belangstelling (en respect voor de getoonde degelijk door
gedachte wijze, waarop u zich uit!) de Tjabe Rawit website bezocht, mede
dankzij het feit, dat Albert Stufkens en ik zomaar met het voorgaande, nogal
gevoelige onderwerp, een open discussie zijn begonnen op Maudy's FEFIOS
website. Bij mij tenminste, deels, omdat ik niet alleen zo af en toe echt
uit mijn slof schiet en mijn opborrelende gedachten kwijt moet , maar ook,
omdat ik, na mijn terugkomst van drie en dertig lange jaren uit de States,
vaak het gevoel had, dat ik daar (willens en wetens), mijn :"Indisch
Gevoel", gewoon opzij had gedrongen. In ieder geval was het daar niet zo
gemakkelijk, om de Indische draad vast te houden, gezien de grote afstanden
tussen de Indo-groepen (letterlijk duizenden kilometers), maar ook de
afwezigheid van een echte hechte Indische samenleving in Florida en
Massachusetts tenminste. Niet zoals Californie, waar ze zowat boven elkaar
zaten....
In ieder geval ben ik in 1995 terug gekeerd naar dit kikkerlandje, door
middel van mijn huiduge vrouw, (Nes Stam), die ook nog eens een keer samen
met mijn jongere zusje Meitie in de klas zat en haar oudere broer, Joy Stam
was toen mijn beste vriend en klasgenoot.
Na mijn terugkomst hier, begon ik mij zowaar weer "Indisch"te voelen, na
kumpulans, passar malams en weer Indische mensen op straat ontmoette....
Een echte kenner en onderzoeker op het onderwerp ben ik dus sowieso niet,
maar wel begonnen lang ontkende en minder prettige gewaarwordingen over :
"Fan toen froeher", zich te manisfesteren ! En daar wist ik me echt niet
goed raad mee....Blijkt hier een alledaagse belevenis te zijn voor mijn
lotgenoten. Alhoewel eruit ziende als een typische :"Indo Kesassar",
kompleet met koelit londo en een Amerikaansch accent er bovenop, wat veel
mensen zagen, als gewoon een genante "houding", heb ik toch echt van vader's
en moeder's zijde, twee levensechte Javaanse grootmoeders! Dus hoe dan ook
heb ik het recht me een "Indo"te voelen.....Inmiddels heeft U vast wel
Maudy's website bezocht en wat van mijn uitlatingen kunnen beoordelen,
gewoon eigenlijk een poging om ook anderen uit hun veilige holletje te
lokken en een open discussie over zichzelf te beginnen. Of me dat ooit zal
lukken weet ik niet, want velen anderen hebben het voor mij al voor jaren
ook geprobeerd....... Hoeveel authentische en waardevolle bijdrage het nou
echt weerspiegelt, kan mij eigenlijk weinig schelen, ik voel me gewoon
een":"Indo Biasa!" Ik wou hierbij alleen even mee ngobrol en u laten weten,
dat er vast een boel Indo's zijn die uw rubrieken lezen, er ook best over
zouden willen reageren, maar, sudah, laat maar! Blijft u A.U.B. gewoon
doorgaan met ons vaandel te dragen, iemand moet het toch doen? Of inderdaad,
zoals sommigen het voorspellen, de volgende generatie(s), het opikken, ben
ik nog niet van overtuigd, zal er niet meer zijn, om over te oordelen.....
Pukul Terus!!!!!
Si Ronnie

--------------------------------------------------------------------------------
Doorgestuurd gekregen van Karel Benink:
.jpg)
JA HET IS ECHT EEN WONDER................
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat wij die geboren zijn in de
50'er/60'er/70'er jaren nog leven? Volgens de theorieën anno 2005 zouden we
toch al lang dood moeten zijn? Wij zaten in auto's zonder
veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag. Onze bedden en speelgoed waren
geschilderd met verf vol lood en cadmium. Boven aan een trap was geen hekje,
wie te ver ging kukelde naar beneden. Als je wakker werd in bed hoorde
niemand dat, en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voordat je
ouders het merkten.
Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen
konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen. Poorten en
deuren gingen gewoon dicht en als je er met je vingers tussen zat waren ze
weg. Op de fiets zat je achterop met je gat op de bagagedrager en je
probeerde je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je. Een
helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.
Water dronken we uit de kraan,niet uit een fles.
Brood stond stijf van de conserveringsmiddelen, na twee weken was een Bums
nog net zo vers als in de winkel. Kleur- en smaakstoffen moeten ook toen al
bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie
ik ze nu echt niet meer.
Een kauwgom legde je 's avonds op het nachtkastje en stak je 's morgens weer
in je mond. Op school hadden ze maar één maat bank met zo'n heerlijk
gevaarlijke klep eraan. Schoenen waren meestal al ingedragen door broer,
zus, neef of zo, en ook je fiets was of te groot of te klein. Een fiets had
geen versnellingen en als er een band kapot was leerde je vader je zo snel
mogelijk om hem zelf te plakken. We gingen 's morgens weg van huis en we
kwamen terug als de straatverlichting aan ging.
Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee! Het
bos of park was een plek om te spelen en geen vieze mannetjesverzamelplek.
Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet
aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met
je mee. Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden
toch niet dik. We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand
werd er ziek van. Wij hadden geen Playstation, Nintendo, X-box, 64
televisiezenders, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies,
computer of internet. Wij hadden vrienden! De televisiezender
begon pas om18.00 uur. Dan kwam er een uurtje wat leuks voor kinderen en oh
wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender
te duwen(die zaten aan het toestel vast). Pa bepaald wat en hoe lang je
daarna nog keek. We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen
en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon
'ongelukken' en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag
voor. Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen
volwassene die zich er druk over maakte, laat staan een lieveheersbeestje op
je jas knoopte.
Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf: met stokken sloegen we
naar ballen,we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we de rem
vergeten waren. We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee
doen: wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met
teleurstellingen. Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen
op dezelfde tijd als wij en kregen dezelfde lessen. Zij deden soms een klas
nog een jaartje over en daar waren ook geen discussies over op ouderavonden.
De meester had altijd gelijk. We smeerden onze boterhammen zelf, met een
grote-mensenmes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als
je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag. Wij
gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!
Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje! Als je
problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen
wel om je te halen, maar niet om je er uit te lullen. Onze daden hadden
consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.Wij hadden
vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten
leren er mee om te gaan. Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die
problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven
nemen en instaan voor de gevolgen. Hoor jij ook daarbij?
GEFELICITEERD!
WIJ WAREN HELDEN!
Quote "R. Hazenbroek, de Telegraaf"
Lieve Vriendinnen,
Vanmorgen vond ik dit in mijn Inbox en dat terwijl ik net dacht dat ik Leo
en Trees eens moest bellen of tenminste een mailtje moest zenden.
Deze 'Special' wil ik graag met alle moeders delen; het komt rechtstreeks
uit een groot menslievend hart. Wie wel eens een kijkje op de site
www.djangkrik.nl nam, kan zijn verhalen daar lezen.
Lieve Leo en Trees van uit deze hoek alvast Thank You en till we meet again.
Maudy
Mothers are Special *
They give you birth to enter the world ,they let you grow and give you love
, they care to your growing life , a mothers job is never done from morning
to the day that ends , they get up every day mornings to send you to school
. Than comes the time that you finally grow up , you busy than and sometimes
forgot their is a mom .
Mothers Day is special , mothers love is compassion that never should be
forgotten and comes always out a warm heart of the ones she brought into the
world .
Written by Leo Wieffering , who dearly love his mom , in her life time ,
love her even dearly more , now she left the world , and given him what ever
he needed when he was born and brought him into this world .
I love you MOM ,and share this day with a token of this special bouquette to
you and share it also to all
MOTHERS in the world
Klik op het boeket en klik op play om het bestand
af te spelen. Om weer terug te komen op deze bladzijde klikt u op de
knop"vorige"in uw browser.

Lieve Muloërs uit Bandung,
Ik mocht weer een hele fijne ontmoeting hebben, al was het dan via de
e-mail. Ik heb John gevraagd om zijn verhaal op papier te zetten, zodat
jullie allemaal mee kunnen genieten. Reageer via het gastenboek of stuur me
een e-mail via de website. John zoekt oude maatjes.
John Philips, laat wat van je horen, zo ook Sonja Thio als je dit leest en
al die andere genoemde schoolgenoten van toenvroegher.... kijk onder het
kopje 'Indisch gevoel'.
Wij beiden kijken naar jullie reacties uit.
Liefs,
Maudy
.jpg)
Richard John Horn
Zwitserland
In mei 2006
Laat mijn eerste voornaam weg en je weet misschien, wie ik ben, kwam op de
11de sept. 1940 in Semarang op de wereld. Na de capitulatie kreeg de
bevrijdingsmacht het bevel alle Nederlandse burgers uit de stad te
evacueren, ze moesten zich zuidelijk van Semarang terugtrekken vanwege de
overmacht van Indonesiërs en wilden zo een massaker vermeiden. Met
Zuid-Amerikaanse koffieschepen werden we naar Siam vervracht, in de buurt
van Bankok, Nakornpathon. Op de weg terug naar Indië legde het schip in
Tandjong Priok aan, waar mijn moeder het bericht kreeg, dat Papa nog leefde,
als Landstormsoldaat in Tjimahi, bij de Andjing Nika. Ze had de keus, of
terug naar Semarang, of naar Bandung, ze koos Bandung uit.
In het begin 1946 kwamen we in Bandung aan, de ouwe lui waren hard bezig het
huis in te richten, chaos overal, ook de school. In Siam zat ik op de
kleuterschool, in Bandung op de Tjiliwung-, Tjtarum-, Zeelandia- en dan op
de Riouwschool, hier bleef ik een jaar of drie. Ik bleef een paar keer
zitten en kwam daarom pas in het schooljaar 1955 – 1956 op de ULO aan de
Ambonstraat. Ik verheugde me op de overgang naar de middelbare school, door
het blijven zitten was ik een van de oudsten in de klas.
Hier enige namen die nog in mijn brein steken:
John Philips, wij waren de kleinste jongens, John heb ik bewonderd vanwege
zijn danskunst, ik heb pas in Nederland leren te dansen, met veel succes
dank je John.
Rob Sebastiaans, zat hij bij ons in de klas? Hem kende ik goed, omdat zijn
moeder en mijn oom wat met mekaar hadden. God bless, Rob.
Ineke de Bruin, hoop dat ik de juiste Ineke getroffen heb, we hadden twee,
die zo heetten, ik bedoel de dochter van een hoge piet van de gasfabriek,
waar wij veel thuis waren. Ilse Nieraath, van haar weet ik niets meer. Sonja
Thio, zat ze bij ons in de klas? Weet niet zeg. Mij komt de naam Rob
Stufkens verdomd bekend voor, maar weet niet waar ik hem moet plaatsen. Wie
ik niet als klassenkameraad meegemaakt heb was Fredy Lippelt, die van de SMP
naar de ULO kwam. In Bandung hebben we mekaar heel vaak gezien, kenden
elkaar niet, pas in Nederland, meteen na de repatriatie, zijn we goede
vrienden geworden en gebleven, tot zijn dood.
Meneer Fernadez liet me in het begin al weten, dat wij twee niet op dezelfde
golflengte stonden, hij was niet des temin een goede leraar geweest.
Meneer Roekel, ook in mijn herinneringen een grote krachtige man, met
kolenschop- pen van handen en vingers, vingesnya kaya pisang susu en schepen
van schoenen. Had altijd veel respect voor hem gehad, hij speelde goed
tennis. Geen wonder John, dat die zo’n harde greep had. Sta me de bemerking
toe; jouw nek was toen niet veel dikker, dan zijn tennisracket. Ik herinner
me goed, dat hij er zo scherp op was, dat we “zijn” Lorelei uit het hoofd
leerden en zongen. Als hij nu nog leeft, kan ik hem bij deze gelegenheid
berichten, dat ondanks mijn slechte cijfers, Duits mijn tweede moedertaal
is.
Juffrouw van Leeuwen, oftewel “Ieks” voor mij een nachtmerrie. Wiskunde is
altijd mijn lievelingsvak geweest, doch het begin viel me erg zwaar. Nam de
juff iet ernst en maakte mopjes tijdens haar les. Tot het dan gebeurde;
“Ieks” stuurde me de klas uit, precies weet ik niet meer waarom, jullie kent
haar temperament, en ze riep me na, dat ze me nooit weer wilde zien. Ik had
die woorden heel ernstig genomen en bleef enige lessen weg. Ik kreeg er zelf
genoeg van, wilde ik op de fiets stappen, toen juff. Pilau me naar zich
riep. De consequentie was, dat ik de volgende morgen op de directie moest
verschijnen, waar ik voor alle docenten een verdomd keiharde zedenpreek van
meneer Stam moest aanhoren. Wat me het allermeest pijn deed, was het fijt,
dat ze me aanstaarden, alsof ik een wereldwonder was. Huilend kwam ik uit
die kamer en werd meteen door een met open armen, door een vreemd meisje
getroost. Ik werd ertoe veroordeeld in de vrije tijd bijles bij de juff. te
nemen.
Mijn ouwe lui werden door Stam uitgenodigd naar hem thuis, aan het
Tjtarumplijn, net naast de gelijknamige school. Stam verklaarde, dat ik een
moeilijk optevoedende knaap was en het voor me veel beter was dat een harde
hand voor mijn opvoeding moest zorgde. Zo kwam ik in het jaar 1956 – 1957 op
de laatste Nederlandstalige Nijverheidsschool en internaat in Semarang, waar
ik inderdaad al meteen met harde hand aangepakt werd. Daar had je wel
dezelfde solidariteit als bij jullie, maar ik hoorde er niet bij, kreeg
heimwee naar al die leuke dingen, die ik bij en met jullie meegemaakt heb,
Ineke, weet je nog, hoe vaak we met elkaar gelachen hebben, waarom bleef het
bij lachen en kattenkwaad? Dus toch moeilijk opvoedbaar?
Mijn oom bekommerde zich om me en haalde me op een weekeinde af, door die
afwisseling kreeg ik meer zelfvertrouwen en leerde ook nog een heel leuk
meisje kennen, die ik ieder weekeinde bij haar thuis opzocht, mijn eerste
grote liefde, die ook nu nog ergens in mijn brein rumoert. Helaas moest ik
in het begin van 1957 toekijken, hoe ze de boel inpakten, om te repatriëren,
ook mijn oom ging met hetzelfde transport weg, dus stond ik weer op een
droogje.
In de grote vakantie 1957, kreeg ik in Bandung het bericht, niet meer terug
te moeten gaan, we konden ieder moment het bericht verwachten naar Nederland
te gaan. Ik regelde mijn papieren in Semarang, weer terug in Bandung
realiseerde ik pas, wat betekende, want die woorden van ieder moment,
strekte zich over ongeveer zeven maanden uit; ik was op geen school, had
geen werk, geen bezigheid. In die vervelende tijd heb ik mijn vroegere
kameraden opgezocht en heb velen daarmee geplaagd en verveeld, sorry, zo
naderhand is men altijd wijzer, het spijt me, voor al diegenen, die zich
aangesproken voelen.
Het M.S. Sibajak ondernam haar laatste reis om de wereld, voordat ze
gesloopt werd. Onderweg kregen ze de opdracht ons in Surabaya resp. Djakarta
af te halen. Zodoende kwamen we in januari 1958 in Nederland. De hele
familie van mijn moeder stond aan de kay om ons te verwelkommen en wat voor
me een nog groter feest was, mijn semarangs meisje stond er ook, met haar
hele familie. Helaas gingen die in 1960 weer weg, naar de USA, alweer een
droogje. Mijn plannen die familie na te reizen werd door mijn moeder
afgeblokt. Ik had alle papieren en een sponsor was al bereid. Verbittering
In Nederland had ik een zeer dynamische tijd meegemaakt, doorkruiste het
hele land op de bromfiets. Had het examen op de UTS in Apeldoorn goed
doorstaan en kwam in Amersfoort op de tekenkamer, speelde tegelijk in een
Hawaïi-Rock band, ontmoette George de Fretes, speelde met de band in
Duitsland. In Duitsland had ik in een down over mijn toekomst nagedacht,
liep nadenkend rond, zat op een bankje aan de Rijn en werd onvermoed door
een heel leuk, helblond Germaans meisje vergezeld. Was dat meneer Roekels
Lorelei? Ik staarde voor me heen en hoorde mezelf stamelen:
Ich weis nicht was soll es bedeuten,
Dass ich so traurig bin...
Het gesprek was heel erg hartbrekend, dat ik meteen alles wilde laten
zitten, beroep en weet ik veel, aan de nagel hangen. Maar dan ondervond ik
van dat deern zoveel warmte, zonder dat we elkaar aanraakten. Dezelfde
warmte, die ik bij jullie op de ULO aan de Ambonstraat ondervond bij de
overgang en na die zedenpreek.
Een bekende van mijn Rotterdamse vriendin belde en vroeg, of ik niet naar
daarheen wilde komen, hij had een job voor me. De beschrijving van het werk
beviel me en het kwam tot een voorstel gesprek, werkelijk een grote droom
voor me die job. De baas met wie ik sprak was verrukt ernaar mij als employé
naast hem te weten. Helaas een paar dagen daarna kreeg ik van een andere
meneer het bericht, dat ze besloten de ander candidaat aantestellen. Een
hele wereld viel als een kaatenhuis in me tezamen.
Maart 1964 kwam ik, met 23 in Zwitserland, in het begin als bedrijfsmonteur,
om het bedrijf te leren kennen. Na een half jaar werd ik ook hier als
constructeur tewerkgesteld.
In 1969 trouwde ik een Zwitsers meisje, die toen al een kind van me had. Op
mijn zoons eerste verjaardag werd zijn broertje geboren.
Jongens en meisjes van de MULO. Nederland zegt me niks meer, maar jullie
wonen daar en somewere in the whole wide world, jullie zijn de reden, waarom
ik dit schreef.
Ik hoop, dat het iemand plezier bereid heeft iets over mij gelezen te
hebben.
Selama biarnya Tuhan, kita bertemu lagi, dimana saja, kapan saja
Sampai berjumpa
John Horn
.JPG)
Lieve mensen,
Nu wil ik echt proberen om mijn postvak IN een beetje te ontlasten. Er is
nog zoveel dat me gezonden werd en door alle omstandigheden is er niets van
terechtgekomen om die op de website te plaatsen.
Het is té interessant om het niet te doen en het gaat ons allemaal aan.
Er is een link op de website van The Black Dynamites van deze website
gekomen en er staat onder PUUR INDO. Hier kunnen
we met elkaar wel trots op zijn is mijn idee.
Lees met me mee en reageer en laten we ons gevoel -het Indisch Gevoel- niet
loslaten, maar koesteren!
Selamat Pagi, Maudy!
"A website in motion!", goede beschrijving van jouw moeizame en kapitaal
werk, Maudy! Wie had echt ooit gedacht (waarschijnlijk jij zelf als
eerste!), dat het zo zou verlopen! Al die reacties, soms met uitgeslagen
tenen en vingers, al vasthoudend aan het besluit om toch maar zoveel
mogelijk anoniem te blijven en gewoon wachten, totdat alle anderen
uitgesproken zijn! Zo herkenbaar bij :"Wij, Indo's!" En ik moet tenminste,
bij mijzelf, bekennen, dat ik zwaar onder de indruk ben, van de diverse,
soms zo emotionele (alhoewel ook aarzelende) feedback, alleen al van jouw
oud-schoolgenoten......Het begint er echt op te lijken, dat jij iets bent
begonnen, waar het eind nog lang niet in zicht van is !!!!
Met zijn commentaar op de Tjabe Rawit website artikelen, heeft Albert ook
heel wat opgerakeld! Als je dat allemaal zo leest, de website zelf bezoekt
en verwikkeld raakt in al de kleurschakeringen, die zich daar openlijk
afspelen, moet ik toch even slikken en mezelf afvragen, waar ik al die jaren
zelf heb rondgehangen..... Totaal onbewust van al die onderstromingen en
felle debatten, over wat eigenlijk? "Het Indisch Gevoel", wat Albert zo in
zijn onschuld naar boven heeft gehaald in de vraag, hoe wij denken erover,
blijkt achteraf zo'n enorme golf van emties te weeg gebracht te hebben in de
meest gevarieerde groeperingen, waar ik zelf nooit eigenlijk besef van had.
En nu hebben wij de euvele moed gehad om zelf de handschoen op te pakken en
de eerste (kinder) stapjes te doen in een waar Mijnenveld!!!
Als "Indo Biasa", die ook nog eens een keertje naar Amerika was uitgeweken
(lees gevlucht!) voor zo'n 35 jaren, heb ik dat "Gevoel"zeker weggedrongen.
Hoe weet ik nu, als ik me:"Indisch"voel?
Het begint, voor onze buurlieden en andere langslopers al merkbaar te
worden, zo'n paar keer in de week, als mijn Nes in de dapoer bezig is en de
pittige aroma's van haar meesterwerken buiten herkenbaar zijn binnen zo'n
paar honderd meter afstand. Wij kennen dat typisch "Indisch" fenomeen" zelf
ook heel goed, al diep snuivend langslopend, ngilerend en mekaar veel
betekenend aankijkend:'Ja! Weer een Indo!" Dan, als je het huis binnen stapt
en het djati, met de hand gemaakte, Balinese houtwerk met onze familienaam
erop, die we gedurende onze laatste reis met Het Schone Streven hadden
besteld. Verder lopend, de familie foto's met onze ouders en overleden
andere geliefden in een hoekje van de woonkamer, met een schoteltje nasi
rames van onze laatste maaltijd er bij gezet...
Dan, natuurlijk, de Balinese, Sumatraanse en andere hout snijwerken, het
typisch Indisch landschap schilderij aan de muur met een flamboyant, bij een
blauw meer en de bergen op de achtergrond. Zelfs in de tuin, naast de
gebruikelijke hollandse bloemen en planten, zie je bamboe groeien, lida
boeaja, djeroek poeroet, sereh, katja piring, pandan, melati, en zelfs
kleine pisang bomen.... Je merkt het echter pas echt, als je de koelkast en
diepfries laden opent en peteh, sinkong,djahe, daoen pisang, lemper,
risolles, loempia's en sateh babi ruikt en ziet!!!
Ook onze typisch Totok buren weten dat wij dus Indisch zijn, als we over het
hek een portie bami goreng met sateh en krupuk udang overhandigen. Tja, over
Ïndisch Gevoel"gesproken, daar raak je toch eigenlijk niet over uitgepraat?
Hoe kunnen wij ooit verwachten, dat we in gezamenlijk verband met andere,
mede Indo's, al die immer meer dierbaar wordende gevoelens kunnen weergeven?
Daar is toch geen beginnen aan? Want wel terdege bewust, weten we eigenlijk
heel goed, hoe weinig tijd er voor ons overblijft, dat we nog kunnen
genieten, in redelijke gezondheid, voordat ook wij onze ouders "her-ontmoeten",
daar ergens..........
Hoe dan ook, Maudy, laten wij alsjeblieft, als een samenhorige groep:"Ex
Jalan Ambon MULO gangers", tenminste voor ons zelf geen misplaatste "Maloe",
of:"Ik kan zo slecht schrijven of mezelf uiten" houding aannemen. I say:
"Let it all hang out, folks!." Voordat je het weet, moet je ook over ons
weer schrijven:"Adoeh! Kassian seh! Ik moet jullie allen helaas melden, dat
er weer eentje van ons verhinderd is, om naar de reunie te komen, je kunt
een kaartje sturen naar de familieleden van ......"
Zo, Maudy, hierbij mijn hedendaagse bijdrage (slaat natuurlijk weer als een
tang op een ouwe Dodol Depok!"). Tegen over de zo weluitgedachte en
besproken proza van al die andere website virtuoso, voel ik me echt maar een
kleine vlooi!
Salam Manis, Sobat!
Si Ronnie

Selamat Pagi juga pembaca²,
Ron, bedankt voor je gobang die ik zeer op prijs stel. Soms denk ik dat we
niet eens veel lezers hebben en dat we zo een drie/vierhoeks 'verhouding'
hebben die boel een beetje proberen gaande te houden. Ik vind het reuze
jammer dat zelfs onze aanmoedigingen geen resultaat mogen hebben tot meer
'schrijvers'. Ik weet dat het erg moeilijk is, maar ik heb ook de ervaring
dat het erg kan opluchten om dat wat je in jezelf niet begrijpt, en er
helemaal niet eens over kunt praten, een enkel woordje een waterval tot
gevolg kan hebben.
Als ik dé berg zie, ónze berg, de berg die Bandung onder haar vleugels heeft
genomen, dan kan ik niet anders dan dat warme gevoel over me heen laten
gaan. Ik probeer terug te halen wat het plotselinge vertrek, zonder afscheid
te kunnen nemen van vrienden en schoolgenoten, bij me heeft gedaan. Tot voor
kort was het een donker gat en dat heeft zich 50 lange jaren voortgesleept.
Het verlangen om terug te vinden wat ik daar heb achtergelaten werd een
beetje een obsessie. Maar we hebben het te druk gehad met het leven dat je
had in been, het moeder zijn, de huishouding en wat daar al niet bij komt.
Indisch ben ik altijd geweest in hart en nieren en dan kom je hier en moet
je dat eigenlijk niet meer zijn, màg je niet meer zijn eigenlijk.
Wat is het dan dat Indisch gevoel? Toch niet alleen die botol cebok in de
WC? Neen mijn Indische gevoel uitte zich in het openstaan voor gezellige
visite met toch wel weer Indische vrienden, die dan weer met Hollanders
getrouwd zijn -die zich soms Indischer voelen dan wij- en altijd lekker eten
erbij, al was het in de eerste jaren van ons huwelijk vaak macaroni. Maar
ook van macaroni kun je erg veel variaties maken, zodat het altijd een
feestmaal werd!
Dan komt de tijd dat je kinderen uitvliegen, je denkt: ik krijg nu tijd voor
mezelf. Ja, dat krijg je, maar ook het heimwee naar veel meer van 'toen
vroegher'... en dan ontdek je ineens, dat je leven toch Indisch is gebleven.
Is het gek dat ik nu zo emotioneel kan reageren als ik een ander vraag die
naar Bandung gaat 'wil je de berg van me groeten'?
Wij wonen nu al sinds 1953 in Groningen, ik voel me hier best thuis in dat
vlakke land, stugge mensen, maar het zijn wáre vrienden als je hun toe laat
in je leven... en toch.. toch als ik die aan die berg denk...
Zijn er nog meer mensen die aan de Tangkuban Perahu op deze manier
terugdenken? Kijk even in je binnenste en deel dat gevoel met me.
Liefs voor al mijn lezers,
Maudy

Beste Maud,
Ik merk, dat ook jij niet uitgezonderd bent van een gevoel van verlies,
zoals ik eerder vermoedde bij de meesten van ons.
Duidelijk is, dat jij dat nog niet of nog net verwerkt hebt.
Een belangrijk middel om dat wel te doen is rationalisatie.
Je zou kunnen beredeneren, dat jouw dierbare vrienden en schoolgenoten in
elk geval reeds jaren zich niet meer bevonden aan de voet van de Tangkuban
Prau maar veeleer net zoals wij in Nederland het geluk hadden om zich in het
veilige, stabiele en welvarende Nederland te mogen vestigen.
Laten we nou eens reëel zijn: Europa, en vooral Nederland, heeft alleen maar
vooruitgang geboekt terwijl Indië opgegeven moest worden. De omstandigheden
in Indonesië zou jij niet meer kunnen accepteren.
In feite, was het verlies van Indië de doorbraak voor de meesten van ons.
Immers, Nederland bood en biedt een oceaan aan ontwikkelingsmogelijkheden en
mogelijkheden om die ook te gelde te maken voor je eigen vooruitgang, in
tegenstelling tot Indonesië.
Jullie kinderen konden opgroeien in alle stabiele rust en rechtszekerheid,
in tegenstelling tot Indonesië.
Ieders 'tampatje' is hier verzekerd, in tegenstelling tot Indonesië.
Ook de mensen zijn hier vriendelijk als je die maar onbevangen en
vriendelijk benadert. Dit is mijn eigen gewaarwording.
Het Indische gevoel moet niet gevoelsmatig de 'totok' uitsluiten als zou die
toch maar niets begrijpen. Velen vonden, dat de 'totok' bekrompen was zonder
te beseffen dat velen van ons zelf op z'n Indisch bekrompen waren.
Wij kunnen naar hartelust (ik tenminste wel) onze Indisch culinaire honger
stillen. In Indonesië bieden slechts de 5 sterren hotels een Europees menu.
Hier kan je alle kanten op. Ook alle Aziatische kanten.
Hier is al het landschappelijke en culturele schoons van Europa (het mooiste
continent) bereikbaar binnen een uurtje vliegen of middels een genoeglijk
dagtripje met de auto.
Bedenk dat dit allemaal ook geldt voor jouw dierbaren die inmiddels ook hier
moeten zijn. Heb je die grotendeels niet meer kunnen ontmoeten?
Tot zover dan maar weer.
Albert

Beste Ron,
Ik wist dat mijn uitspraak "Als de zalf niet afgesmeekt kan worden van God
dan ..." wat vaag is en voor diverse interpretaties vatbaar.
Wat ik eigenlijk NIET bedoelde is dat God niet in staat is om iets te doen.
Eigenlijk bedoelde ik te zeggen: je hebt een keuze, of je "kan" het
opbrengen om de oplossing te willen zoeken bij God. Zo niet, dan moeten
menselijke deskundigen die aandragen (hopelijk).
Jij hebt het over 'daders die blijven achtervolgen in dromen'. Hieronder wat
opmerkingen, die kunnen aansluiten op deze opmerking van jou.
Wat mij op de Pasar Malam, afdeling lectuur, trof, was een Moesson blaadje
van juni 2005, waarin een artikel staat "Inspiratie uit de Eeuwigheid",
geschreven door of over Ronald Pino, geboren in Bandoeng in 1939. Hij is
psychotherapeut en is overtuigd dat dromen in een Goddelijke context gezien
moeten worden. Hierbij een link die iets meer over hem zegt: http://www.tarotmagazine.nl/b_pino_held.html
Hij schijnt ook te bereiken te zijn via: redactie@moesson.com
Persoonlijk zit ik volkomen op dezelfde lijn en ben ervan overtuigd dat een
zielewond alleen grondig genezen kan worden door de Voeder van de ziel.
Ik weet niet of het verstandig is om gruwelijke verhalen in bloederig detail
bij afleveringen te publiceren. Wel om te beseffen dat tijdgenoten weleens
verschrikkelijke ervaringen hadden, en om een positieve richting aan te
geven om die alsnog te verwerken, zo die nog niet verwerkt zijn.
Albert

"Selamat Pagi, Albert!
Er knaagde behoorlijk wat aan mijn eigen :" Indisch Gevoel", na het
verzenden van mijn laatste pikirans over dat zo moeilijk te definiëren grijs
gebied, waar we allen mee rond zitten te lopen!
In dit kleine kringetje van Ex-MULO scholieren alleen al, merk je al gauw,
dat heel wat gevoelige snaren zo makkelijk beroerd raken en terecht, want
wij allen hebben er immers midden in gezeten... Mijn eigen Nes sprak er nog
met jou over, hoe zij bijvoorbeeld de "Westerling Politionele Actie"
beleefde. Als lagere school jong meisje was zij toevallig op bezoek bij een
vriendinnetje, dus niet thuis, toen het los barstte....
Haar moeder natuurlijk in alle staten, maar die mocht de straat niet meer
op. Ook Nes zat voor uren binnenshuis, luisterend naar al dat geweer vuur en
diep geschrokken, totdat het eindelijk door kwam, dat ze toch wel naar huis
mocht.
Onderweg kwam zij de bloederige naloop al bevend naar huis sluipende dus
tegen: de lijken op straat en in de volgeladen vrachtwagens, die hun
afgrijselijke inhoud ergens moesten dumpen. Een diepe indruk heeft dat bij
haar achter gelaten, een ervaring die sommige uit onze groep vast ook zelf
hebben beleefd.
Niet uit een standpunt van :"Hoe kunnen we mekaar afloeven met nog ergere
beelden van toen!", maar omdat het zeker amongst ourselves er eindelijk over
gepraat moet kunnen worden! Hoe anders weten zowel onze eigen partners als
onze volgende generatie, waar we zo lang over gezwegen hebben, en wat de
diepere reden was achter dat stoïsche Indisch uiterlijk, mag dat er nu
eindelijk eens uit? Wat wij ervan kunnen verwachten? Hopelijk het kostbare
gevoel waar we allen zo'n beetje mee in onze magen zaten: "Toch blijkt, dat
ik niet alleen ben!
Waarachtig hebben anderen dit en nog meer meegemaakt!" Finally a chance to
clear the air, opgelucht adem te kunnen halen, na al die eenzame jaren met
verborgen, misplaatste, schaamte gevoelens over ons gebrek aan begrip van
anderen en de regelmatig terugkerende nachtmerries.....
Hoeveel Bandoengers hebben zich toen ook, diep geschrokken, in zich zelf
terug getrokken na de weerzinwekkende moord op al de families, die brutaal
zijn "Getjingtjangt" en nooit zijn gewroken in de zuid oostelijke wijk van
Bandoeng, vlak na de oorlog, door de pelopors?
Zelfs in Tjimahi hebben zich de nodige taferelen afgespeeld, eerst gedurende
de oorlog bijvoorbeeld in het jongens kamp "Baros" en toen de terreur acties
van de pelopors en de gewelddadige reacties van onze eigen jongens van de "Andjing
Nica", zoals het beschieten van een trein, uit richting Padalarang, die vol
met oproer kraaiers had moeten zitten volgens de overigens achteraf "
onbetrouwbare" bronnen, maar in plaats daarvan, onschuldige Indo's die
richting Bandoeng gingen vanuit Batavia en andere omgeving.
Kom dan maar eens met een uitleg, die alles goedmaakt! Toen al, gemarkeerd
door al wat we voorheen mee hadden gemaakt, ondervonden we een gelijk
stellende jeugd ervaring, die de Jalan Ambon MULO voor ons betekende. Toen
al gooiden wij ons in de na-oorlogse bekende ontkennings fase, die we zelfs
heden ten dage nog vast houden, volop genietend van het kortstondige restje
van de voormalige koloniale houding.
En hoe snel dat ook plaats nam, nu blijkt, dat het (tenminste voor onze
groep), zo erg belangrijk blijkt te zijn. Met hoeveel andere, similaire,
Indo groepen delen we al die gevoelens niet? Een hint ervan: lees maar over
al die diverse kumpulans, van Bronbeek tot aan Californië en Brisbane
(Australië) aan toe.
Waar denk je dat we naar aan het zoeken zijn, behalve een hoop op
bevestiging van ons eigen zelf?
Tenminste, dat is mijn mening, zijn daar nog reacties van jullie:"Out There?"
hierover ?
Salam Manis everyone!
Si Ronnie

foto komt van het internet
Ronnie,
ik weet wat Nes meemaakte en zag; ik zat in dezelfde situatie en moest
alleen door de straten terug naar huis. Langs al die dode militairen.
Rennen deed ik en zie het beeld nog steeds voor me.
Maudy
Lees wat Stans Kramer
ons schrijft:
Hallo Maudy,
Tja, hoe voel je het Indo-zijn. Ik ben er trots op een Indo te zijn en
diverse culturen in me te hebben en vele van ons de innerlijke beschaving
hebben van onze Oosterse grootmoeders.
Ik ben ook trots een Friese grootvader te hebben, maar mijn gevoel gaat toch
meer uit naar de Oosterse kant.
Het is wel zo, dat de meeste Indo's niet te vangen zijn voor een grapje.
Bijvoorbeeld: als op een feest een Hawaiien danseres naar een Indo toekomt
en vraagt met haar mee te dansen dan weigert hij negen van de tien keer.
Ik heb tien jaar in een show groep gezeten waar we Indonesische
klederdrachten hebben geshowd (feestkleding). Meestal moesten wij na afloop
iemand ten dans vragen(als het een dansavond was) en het is mij meerdere
malen gebeurd dat een Indo weigerde. Bij Hollanders is dat toch anders; zij
vinden het maar al te leuk.
Als wij voor een Indo-gemeenschap moesten optreden dan had ik vaak het
gevoel dat ze ongeïnteresseerd naar ons keken van - dat weten we allemaal al
- , hoewel het gewoon niet zo is, want door die show heb ik heel wat geleerd
van de adat en gewoonten van de diverse bevolkingsgroepen van Indonesië;
mijn dierbare geboorteland.
Er zijn bosjes Indo's die zich schamen Indo te zijn en zich nog Hollandser
voelen dan de Hollander zelf. Ze verzinnen dan een oma die prinses is. Dat
is gewoon je afkomst verloochenen.
Mijn Javaanse oma was een gewoon iemand. Heel lief en beschaafd en ze was
mij heel dierbaar.
Veel liefs,
Stans

Vorige berichten kunt u lezen onder dit knopje

  |